Naše škola po dva týdny hostila projekt Erasmus+ s názvem “From Trash To Treasure” a hlavními hostiteli se stali studenti sexty, kteří s kolegy z německé školy BKWB Wuppertal úspěšně zdolali náročný projektový úkol.
Jak vysvětluje ředitelka školy PhDr. Švadlenová, nový projekt Erasmus+ je trochu jiný, než jste (či jsme) zvyklí, nejedná se o tradiční model několika škol a projektových výjezdů do každé z nich. Podmínkou je udělená národní certifikace Erasmus+ na základě splnění náročných požadavků. V tomto modelu si plníme svoje vlastní cíle a sami si určujeme, kam pojedeme. Na základě osobních kontaktů s managementem této německé školy a skutečnosti, že i BKWB Wuppertal úspěšně získal certifikaci E+, vznikla dohoda o spolupráci. Na podzim a v zimě 2023 se přípravný tým učitelů setkával online, ve dnech 15.-17.4.2024 jsme přivítali zástupce ředitele a vyučujícího IT Michaela Steinhauera a učitelku matematiky a managementu Nadine Schwandt na přípravné návštěvě u nás v Táboře a ve škole. Pak již nic nebránilo příjezdu 10-členné německé skupiny k nám. Cílovou stanicí byl Tábor a třída sexta. Projektová schůzka trvala 2 týdny (15.-26.4.) a přinesla fantastické výsledky. Absolvovali jsme workshop na téma „Marketing“, naučili se vytvářet cenu produktu a jeho uvedení na trh. Vytvořili jsme výrobky z různých druhů odpadu – „upcyklace“ a originální videa s tématem udržitelnosti. Vyjeli jsme na dva výlety a hodně se spřátelili. Na závěr jsme výsledky předvedli našim rodičům na prezentačním večeru, ve čtvrtek 25.4.po rodičovských schůzkách.
Eliška Schlehoferová, studentka sexty pak dodává, jak z jejího pohledu těch náročných čtrnáct dnů proběhlo: V předešlých dvou týdnech, v době 15. až 26. dubna, se naše škola proměnila ve skutečné místo setkávání kultur. Žáci z Wuppertalu přicestovali do Tábora a s sebou přinesli nejen nové tváře, ale i nové myšlenky, nálady a zkušenosti. Naše setkání začalo v úterý seznamovacím dopolednem plným aktivit. Napětí z obou stran a vzájemná zvědavost se dala krájet. Různé hry nám pomohly prolomit ledy, laicky řečeno jsme se zvládli poměrně rychle “otrkat”, a zároveň jsme si po našich konverzacích začali uvědomovat, jak moc jsou naše kultury odlišné. Ale v tomto čase byl cíl jasný – sjednotit naše rozdílné světy a spojit naše síly dohromady, abychom pracovali na společném projektu a zvládli ho na konci druhého týdne představit nejen škole a nám ostatním, ale i našim rodičům. Středa byla vyhrazena pro exkurzi do Infocentra JE Temelín a na zámek Hluboká. Prohlídka a zajímavý virtuální program nás nejen poučil o historii, ale také o významu energetiky v našem světě. Ve čtvrtek jsme v našich skupinách pracovali na svých projektech. Měli jsme možnost využít své dovednosti, zkušenosti a spolupracovat s našimi novými přáteli z Wuppertalu. Čtvrtek pak byl závěrečným dnem, kdy jsme prezentovali naše výsledky – aneb výrobky z recyklovatelných materiálů a videa, která se z mého pohledu opravdu povedla. Cílem bylo nejen prezentovat naši práci, ale také se podělit o naše zážitky s rodiči a dalšími spolužáky. Celé dva týdny byly naplněny novými zkušenostmi a přátelstvími, které tímto snad neskončí! Tato zkušenost v nás zanechala nejen příjemné vzpomínky, ale také nové perspektivy do budoucna.
Správná aktivita ale nesmí skončit jen odjezdem žáků zpět domů. Protože již teď se těšíme na „našich“ 14 dnů, strávených na podzim v německém Wuppertalu, kam pojede 15-20 studentů. A teď trochu do budoucna – další fází by byla vysněná premiéra, kterou jsou zahraniční praxe. Součástí učebního plánu jsou praxe ve firmách, vykonávaných ve třetím, předmaturitním ročníku, jeden týden v různých institucích a firmách. Žáci píší „Zprávu o praxi“ a seznámí se s chodem určité organizace na vlastní kůži. Nyní toto budou moci absolvovat vybraní žáci v květnu 2025 v Německu a v Rakousku díky finanční podpoře Evropské komise. V IT odděleních, ve školách, bankách, firmách. Podmínkou bude jazyková vybavenost, dobré studijní výsledky a ochota zapojit se do procesu v zahraničí. Těšíme se na nový level mezinárodní spolupráce.
Foto: Nadine Schwandt, Mgr. Marek Švadlena
Text: PhDr. Markéta Švadlenová, Eliška Schlehoferová