Dne 9. května se třída kvarta vydala do Prahy. Cílové zastávky byly hned dvě – ta první v ČTK (zvané „Četce“), ta druhá v Národním muzeu. Obě exkurze se konaly za doprovodu vyučujících českého jazyka a dějepisu (ZSV). Den to byl opravdu nabitý!

Když jsem v únoru v rámci DVPP absolvovala školení v ČTK o tom, jak vznikají zprávy a o tom, jak to funguje v „ČETce“ a co je to mediarating, bylo jasno…tady nejsem naposledy. A o to lépe, že jsme mohli využít činnosti Akademie ČTK společně se studenty kvarty.“ (T.Š.)

Do Prahy jsme vyrazili 9. května a první cílovou stanicí byla právě přednáška s ředitelkou Akademie ČTK Mgr. Martinou Vašíčkovou. Během přednášky jsme se dozvěděli informace ohledně medií, mediálních agentur, samozřejmostí byly i informace o „ČETce“ a jejím fungování. Poté jsme se podívali, jak to chodí v newsroomu a ve sportovní redakci. Dozvěděli jsme si i něco málo z historie ČTK i samotné budovy, ve kterém sídlí v Opletalově ulici. Poté následovala pauza na oběd – někdo ji využil odpočinkově, někdo se „proháněl po obchodech“. Místem, kde jsme se sešli pro odpolední program, nemohlo být nic jiného než pro každého Čecha známé „sejdeme se pod koněm“. Odtud naše kroky směřovaly směr Národní muzeum, ale vzali jsme to ještě přes památník Jana Palacha a Jana Zajíce, o který jsme doslova zakopnuli (vzpomenout, povykládat a uctít památku). Pak už následoval workshop v Národním muzeu (nová budova) s tématem Dějiny 20. století (Češi a Slováci). Výstava byla lektorována Češkou a Slovenkou, které nás provázely celými dějinami Československa (od samotného vzniku ČSR až k rozdělení na samostatnou ČR a SR). Výklad byl doprovázený nejrůznějšími úkoly, které jsme v jeho průběhu plnili. A pak už jsme to „vzali“ směr hlavní nádraží, ale zastavili jsme se v noblesní a elegantní Fantově kavárně, kde jsme mohli obdivovat krásu této secesní stavby. Škoda jen, že už nezbyl čas na posezení na kávě (v duchu „starých“ jazzových časů).

A jak exkurzi hodnotili žáci?

„V ČTK bylo dobré vidět, jak to tam vypadá za běžného provozu…v Národním muzeu nás provázely moc milé paní…exkurzi hodnotím jako známkou ve škole 1-.“

„Mohlo to být delší, v ČTK se mi líbilo…“

„Včerejší den byl velice záživný a plný smíchu…“

„Výlet byl vyčerpávající…cesta vlakem mě bavila a určitě bych ráda zase někam vyjela…“

„Přednáška v ČTK mě sice tolik nezaujala, ale v redakcích se mi moc líbilo…“

„Exkurze byla moc super, až na ten počet schodů v Národním muzeu…“ (pozn. redakce – sázka o to, kdo vydrží výšlap do schodů učitel vs. žák ?)

 

Ale samozřejmě se našla občasná výtka…zejména k délce rozchodu ?

Text: Mgr. Tereza Švadlenová

Foto: Mgr. Tereza Švadlenová