Výzkumy ve školní laboratoři

I v této době se máte možnost podívat se do naší školní laboratoře. Toto zkoumání jsme věnovali orchidejí a jehlice douglasky. U výzkumu nám asistovaly paní učitelka Vondrášková, Žahourová a Lískovcová. Pointou výzkumu, bylo zjištění, co taková jehlice douglasky tisolisté a kořen orchideje skrývá pod svou ,,kůží”. My vás tímto výzkumem detailně provedeme.

Nejprve jsme se pustili do pozorování příčného řezu jehlicí douglasky tisolisté. K této práci jsme potřebovali pomůcky, jako je mikroskop, preparační jehla, skalpel nebo žiletka (v našem případě jsme ocenili žiletku, se kterou se lépe pracovalo), Petriho misku, podložní a krycí sklíčko, kapátko, pinzetu a vodu. Tyto pomocníky jsme si řádně připravili, tak, aby nám nic nechybělo a mohli jsme se pustit do zajímavého výzkumu. Jehlici douglasky jsme zprvu opatrně nařízli, tak, aby byla pryč špička. Poté, co jsme toto provedli, jsme nařezávali opatrně a lehce jehlici (jako kdybychom řezali šišku salámu). Řez musel být tenký, to proto, abychom měli v mikroskopu krásně vidět to, co jsme si přáli – vnitřní prostor jehlice.

Na tenký kousek douglasky už čekala Petriho miska s vodou, kam jsme si odkládali naše pokusy. Jak říkám – pokusy – mít opravdu tenký kousek jednoduché nebylo, avšak jsme neztráceli hlavu, a zkoušeli jsme to dál. Přece jenom – někdy se to povést muselo, nebo ne? Z Petriho misky jsme pinzetou vzali nejpovedeněji uříznutý kousek douglasky a přesunuli ho na podložní sklíčko. Kam jsme kapátkem nanesli kapku vody a přikryli jsme to tzv. krycím sklíčkem. Pak už to bylo jednoduché. Tento preparát jsme už pouze sledovali připraveným mikroskopem, který jsme si museli nařídit tak, aby vše bylo krásně vidět. Povedlo se! Radost byla veliká. Ta cesta k tomuto výsledku nebyla jednoduchá, ale o to více jsme si užili ten konečný pohled na vnitřek jehlice douglasky tisolisté.

video z pokusu se stavbou listu douglasky tisolisté

 

Druhý výzkumem bylo mikroskopické pozorování příčného řezu vzdušným kořenem můrovce. K tomuto výzkumu jsme potřebovali – mikroskop, preparační jehlu, podložní a krycí sklíčko, žiletka, kapátko, voda a filtrační papír. Tito pomocníci nám pomohli při objevování stavby vzdušného kořene. Tento řez vzdušného kořene orchideje byl praktikován podobně, jako u douglasky. Musel být tenký a nejlépe v celku. Tato práce je velmi podobná té předchozí. A zase nějakou tu chvíli trvá, než se Vám povede tenký řez kořene udělat. Pokusy o tenký řez, jsme si pokládali zase na Petriho misku s vodou. Vybrali jsme ten nejlepší, a položili na podložní sklíčko kde byla kapátkem nanesena voda. Uříznutý kousek kořene orchideje jsme přikryli krycím sklíčkem. Pak ta práce šla od ruky, protože jsme něco podobného přeci předtím dělali, takže jsme se tolik nebáli a věděli jsme jak pokračovat. Preparát jsme donesli k mikroskopu, který jsme si nastavili, a mohli jsme bezstarostně pozorovat náš další objev – stavba vzdušného kořene pod mikroskopem. Tento den v naší laboratoři byl velmi příjemný, přínosný a zajímavý. Něco nového jsme se dozvěděli o jehlici douglasky a o vzdušném kořenu orchideje. Paní učitelky nám díky tabuli ukazovali a pojmenovávali různé části průřezu, takže jsme domů odcházeli o něco chytřejší. A doufáme, že i Vy teď (alespoň po teoretické stránce) víte, jak takový zajímavý pokus udělat.

video z pokusu se stavbou kořene orchideje

 

Text: Eliška Schlehoferová (tercie), Tereza Lorencová (kvarta)

Foto: Marek Švadlena

Video: Michal Niepřej, www.nieprej.cz