Žáci naší VI.A měli možnost se zúčastnit mimořádného interaktivního divadelního workshopu, kde se z pasivních diváků stali aktivními tvůrci.
Program se zaměřil na praktické odkrývání historie divadla a jeho základních principů. Žáci si tak mohly doslova “sáhnout” na umění, které provází lidstvo od jeho počátků, a to přímo na jevišti.
Začali od “prapůvodu”, tedy divadlo jako rituál: Program zahájil cestu v nejhlubší historii – u pravěkého loveckého rituálu. Žáci si vyzkoušeli, jak se příběhy vyprávěly před tisíci lety: s minimem rekvizit a s použitím kostýmů symbolizujících zvířecí kůže. „Bylo fascinující sledovat, jak rychle se dokázali vžít do role pravěkých lovců. Pochopili, že divadlo vzniklo z potřeby předávat důležité informace, vyjádřit emoce a posílit komunitu. Následovala ukázka prvků antického divadla, kde si žáci vyzkoušeli práci s velkou maskou, která v dávných časech pomáhala hercům přenášet emoce a zesilovat hlas v obrovských amfiteátrech.
Druhý program se jmenoval “Loutky, hudba a scénická práce”. V této části programu se žáci seznámily s kouzlem loutkového divadla. Na příběhu „Martin a červený plášť“ si vyzkoušely manipulaci s loutkami a práci se scénářem, čímž si osvojily preciznost a potřebu soustředění. Program také poukázal na význam klíčových osobností. Žáci se seznámili s odkazem hudebního skladatele a dirigenta Oskara Nedbala, což zdůraznilo nepostradatelnou roli hudby při tvorbě divadelní atmosféry.
Na závěr proběhla dynamická dramatizace. Žáci se se scénářem v ruce a s modernějšími rekvizitami (maskami) vrhli do herecké práce, kde trénovali vzájemnou spolupráci, hlasový projev a scénické řešení. Interaktivní program poskytl žákům 6. třídy nejen hlubší pochopení divadelního umění, ale především cenné zkušenosti s neverbální komunikací, týmovou prací a se schopností transformace a vcítění se do role.
Text: Mgr. Klára Houdková
Foto: Mgr. Klára Houdková