Erasmus+ projekt: “Climate change” – meeting Pszczyna (10/2022)

Projekt Erasmus+ “Climate Change” se nachýlil ke konci! Poslední studentský výjezd byl naplánován do polské Pszczyny, města nedaleko Krakova, kam se vydalo pět našich žáků se pod vedením učitelů Bc. Kateřiny Hejčové a Mgr. Zdeňka Nováka za podzimním dobrodružstvím. Kluci si rozdělili jednotlivé dny a každý z nich zapsal svůj pohled na projektový den.

Pondělí – “příjezd do Polska”

V pondělí ráno jsme se všichni sešli na táborském vlakovém nádraží, kde začala naše nezapomenutelná cesta do polského města Pszczyna. I když se cesta zdála nekonečná, kolem páté hodiny jsme konečně dorazili na místo. Na nádraží na nás čekal přistavený taxík, který nás odvezl do hotelu a prakticky hned jsme vyrazili na procházku městem, ve kterém byl určitě nejzajímavějším místem park s nádherně zbarvenými stromy, které tvořily úctyhodnou alej s barvami podzimu. Na večeři jsme zašli do místní pizzerie, kde jsme proseděli zbytek večera. Po vydatné večeři jsme se autobusem odebrali zpátky na hotel, tam jsme utahaní po dlouhém dni “padli” do postele.

Úterý – “aktivity projektu ve škole”

Druhý den nás čekalo seznamování ve škole s ostatními účastníky Erasmu. Na začátku se nám ani nechtělo moc věřit že budova, do které jdeme, je škola. Ale potom, co nás místní studenti provedli, tak jsme byli překvapeni tím, že škola je velice moderně vybavena a nachází se zde mnoho tříd, což nikdo z nás s ohledem na velikost budovy moc neočekával. Po prohlídce nás čekaly seznamovací hry. Tyto hry byly postaveny na jednoduchém principu seznamování, kdy jsme na tabuli napsali, jak se řekne v našem jazyce: jak se máš, dobře apod.. A daný člověk, kterého jsme si vybrali tak měl za úkol odpovědět na naši otázku. Samozřejmě, že naše „Ř“ dělalo cizincům velký problém a my jsme měli legraci z toho, jak si lámou jazyk. Dále přišel na řadu oběd, který jsme všichni s chutí uvítali. Po vydatném obědě jsme se konečně dostali k našim prezentacím. Mezitím, co všichni měli klasické powepointové prezentace, tak naši skupinu napadlo, že to pojmeme trochu jinak a udělali jsme velice povedené video. Sice byl trochu problém s puštěním videa kvůli špatnému internetu, ale nakonec se nám video povedlo pustit a musím říci, že se nám video velmi povedlo a byli jsme jedineční svým nápadem. Po prezentacích nás čekala další aktivita, která se týkala výroby oblečení a spotřeby vody. Aktivita spočívala v tom, že jsme dostali staré oblečení a to jsme měli zkrášlit, a potom ho obléci a předvést kousek, který jsme vyrobili a měli jsme popsat náš záměr, proč to udělali právě takto. To byla pro úterní den poslední aktivita, takže jsme se znovu autobusem odebrali do hotelu. Večeři jsme si každý zajistil podle své chuti. Unavení jsme opět zalehli do postele a byli jsme rádi, že máme konečně volno.

Středa – “Krakow”

Ve středu 5.10. byla na programu exkurze města Krakow. Město má přes 700 000 obyvatel a v jeho blízkosti se nachází i 2. největší polské letiště. Výjezd byl okolo 8. hodiny ranní a přesun do Krakowa trval asi dvě hodiny . Samotná prohlídka města byla drobně zdržena, ale to vůbec nevadilo, protože i tak trvala 2,5 hodiny. Paní průvodkyně ukázala nádherné historické centrum s hradem, sochou draka, univerzitou a spoustou dalších zajímavých míst. Prohlídka byla ukončena na náměstí a následoval rozchod. Priorita byla jasná – nejdříve něco sníst a poté prozkoumávat město na vlastní pěst. Rozhodně bylo co procházet a dalo se koupit i mnoho (nejen) suvenýrů. Poté následoval přesun k autobusu a cesta zpět na hotel. Na hotelu se mimo jiné nacházel i bowling, tak jsme to využili a den tak zakončili ve sportovním a soutěživém duchu.

Čtvrtek – “projektový den v botanické zahradě”

Tento den jsme jeli do botanické zahrady. Již od začátku mě znepokojil chaotický provoz, který prodloužil cestu o skoro celou hodinu. Po příjezdu na místo jsem se rozdělili do dvou skupin, přičemž jedna skupina měla procházku po botanické zahradě, druhá skupina šla debatovat na téma ohledně podnebí a toho, co ovlivňuje naši planetu. Naše skupina spolu s Němci a Slovinci šla na prezentaci. Vše prezentoval člověk, kterému nebylo rozumět absolutně nic a jeho angličtina byla na A1 úrovni. Díky špatné komunikaci jsme se nikdo nedozvěděl nic podstatného. Vše se zlepšilo, když jsme šli na vycházku po okolí botanické zahrady. Celým místem nás provedly dvě studentky, které měli na rozdíl od člověka předtím, srozumitelnou angličtinu a příjemný hlas. Celá botanická zahrada byla velmi zajímavá a dozvěděli jsme se i to, jak to na místě zahrady vypadalo před desítkami let. Celkově tuto výpravu hodnotím kladně.

Pátek – “den návratu domů”

Poslední den už nepřinesl žádné zajímavé události. Museli jsme vstát před šestou hodinou ranní, což nebylo úplně příjemné. Došli jsme si na snídani, která byla opravdu dobrá, a to zejména díky široké nabídce jídel. Poté nás odvezl minibus na nádraží. Z toho jsme pokračovali vlakem do města Tychy. Byl jsem překvapen tím, jak byl vlak hezký a moderní oproti našim vlakům. V Tychy jsme nastoupili na vlak, který nás vzal přímo do Prahy. Jelikož jsme se těšili domů, tak cesta utekla jako voda. V Praze jsme něco kolem hodiny čekali na nástupišti a celou dobu poslouchali, jak se české dráhy omlouvají za všechny opožděné vlaky. Jízda rychlíkem do Tábora netrvala dlouho a za chvilku jsme všichni byli doma.