Jakub Věncek (1986) je jednatel a obchodní ředitel společnosti KALAS Sportswear, předního evropského výrobce cyklistického oblečení se sídlem v Táboře. Kromě cyklistiky se věnuje golfu a sportu obecně. Je ženatý a má dvě dcery.
Jaká byla tvá cesta do vedení firmy Kalas?
No, rozhodně to nebylo naráz (smích). Já jsem původně po střední škole šel na Jihočeskou univerzitu na učitelský obor tělocvik, kde jsem byl asi měsíc a uvědomil jsem si, že to není pro mě. Našel jsem si práci a začal dělat ve ski centru tady v Táboře u Honzy Jiráka a tam jsem se v pracovním procesu našel. Nejdříve jsem dělal v pobočce v Intersportu a pak na půjčovně lyží. Po půl roce za mnou přišel děda, tehdejší jednatel naší firmy, že shání lidi k tiskárně dresů (cyklistické dresy se nejprve musí obarvit a posléze dochází k jejich vyřezávání – pozn. red.), a tak jsem to zkusil a pracoval jsem na třísměnném provozu, tehdy asi za dvanáct a půl tisíce hrubého. Podle mě tehdy asi nikdo nečekal nebo neměl plán, že bych byl později ve vedení. Následně jsem prošel mnoha částmi ve firmě – balení a expedice balíků, převážel jsem materiál našim dodavatelům v Dobříši a Písku a také jsem dělal grafiku dresů. Tehdy jsme měli dva distributory – z Německa a Norska – ale jejich grafické podklady nebyly úplně dobré a vedení nerozumělo specifickým detailům grafické práce. Potřebovalo někoho, kdo umí anglicky a s těmi grafiky se domluví. A jelikož jsem byl jediný z tehdejších grafiků, kdo anglicky uměl, dostal jsem tuto komunikaci na starost.
Neuběhl ani jeden rok a dostal jsem na starost celé grafické oddělení, což bylo včetně tisku a lisu nějakých dvacet lidí. Mně bylo tehdy dvaadvacet let a nebylo to pro mě od začátku vůbec jednoduché. Musel jsem se naučit vést lidi dvakrát tak starší a zkušenější, ale nakonec jsem se s tím nějak vyrovnal. Během roků jsem začal řešit i komunikaci s obchodními partnery, distribuci zboží a také e-shop. Následně tehdejší obchodní ředitel odcházel, a tak i toto spadlo na mě a dnes jsem jednatel firmy společně s Josefem Filipem.
Změnila se s tebou vize firmy, nebo pokračuješ cestou tradic?
Doba se změnila, před deseti lety jsme neměli regulérního obchodníka, čekali jsme na objednávky, zda-li přijdou, a i konkurence byla úplně někde jinde. Každopádně dříve, před deseti a více lety, jsme měli konkurenční výhodu v tom, že jsme vyráběli na levném trhu, tedy v Česku. To už dnes neplatí a náklady na mzdy neuvěřitelně vzrostly – dnes jsme na úrovni Španělska, v Portugalsku jsou mzdy nižší, v Rumunsku a Bulharsku přibližně poloviční. Museli jsme se tedy přizpůsobit a vyrábíme cyklistické oblečení s vyšší přidanou hodnotou pro nadšence, kteří mají cyklistiku jako životní styl a jsou si ochotni připlatit za kvalitní a funkční oblečení, které jim vydrží a bude je reprezentovat. V poslední době se také zaměřujeme na výrobu aerodynamických kombinéz, které jsou bez nadsázky jedny z nejlepších na světě! Příkladem je třeba letošní Tour de France 2025, kdy v našich dresech vyhráli jezdci týmu Alpecin-Deceuninck tři etapy, či v minulých letech s nimi vyhráli jezdci mistrovství světa v dráhové cyklistice. Těch vítězství bylo už opravdu hodně a my jsme rádi, že jsme závodníkům k vítězství mohli dopomoci!
Co pro tebe znamená úspěch?
Že dělám to, co je v souladu s mými hodnotami. Nemohl bych pracovat třeba ve firmě na tabákové výrobky. Dělám tedy ve firmě, která vyrábí oblečení pro sportovce a aktivní lidi. A v tom vidím úspěch – dělat věc, která má smysl a baví mě.
Co ty a sport?
No, já si před čtrnácti dny konečně koupil „silničku“ od Canyonu, do té doby jsem měl takové staré kolo a byl jsem pro srandu (smích). Jezdil jsem prakticky jen na horském kole, nejčastěji s dětmi, třeba dvakrát, třikrát týdně. Pokud jedu sám, tak mám takový svůj hodinkový okruh – většinou to stíhám po ránu, než rodina vstane. Asi deset let chodím hrát golf a cvičím, sport obecně mám hodně rád.
Jaké jsou další cíle?
Jelikož jsme jako firma narostli, tak sice podle počtu zaměstnanců vycházíme jako středně velká firma, ale potřebami a financemi už spadáme do velkých firem. Během pěti let bychom se chtěli stát klíčovým celosvětovým hráčem na trhu, máme za cíl zdvojnásobit tržby. V současné době vytvoříme asi 5000 designů a vyrábíme přes 400 tisíc dresů ročně, takže chceme pokračovat ve zvyšujícím se trendu výroby. Nejdůležitější je obklopit se správnými lidmi, a to se nám myslím daří. A osobní cíl? Asi se z toho nezbláznit (smích)!
Chtěl bys něco vzkázat čtenářům?
Při práci v naší firmě jsem zjistil, že nejde jen o to, co se ve škole naučíte, ale nesmírně důležité je umět spolupracovat s ostatními, podpořit kooperaci ve firmě a za mě je to absolutně klíčové. Můžete mít experta v oboru, perfektního, ale pokud se není schopen domluvit s ostatními, tak je pro firmu naprosto k ničemu. Například vymyslíte super výrobek, ale už se nedomluvíte s nákupčím, že jsou potřeba nakoupit speciální látky ještě před sezonou, a celé to vyzní do ztracena. Je to jen příklad, ale ilustruje vám to nutnost domluvy a spolupráce.
A ještě jedna věc: naučte se prodat své kvality na trhu práce a nebuďte zakřiknutí. Já, když vidím, kolik mám v okolí skvělých lidí, ale svoje kvality neumí prodat, je mi to nesmírně líto.
Jakube, moc ti děkujeme za tvůj čas a přejeme mnoho životních úspěchů!
Rozhovor: Mgr. Marek Švadlena
Foto: archiv Jakuba Věnceka